Koerier app

Inloggen en installeren
Alle gebruikers kunnen gebruik maken van de koerier app door in te loggen op https://app.veloyd.nl/koerier

Android
Bij het voor de eerste keer openen van de pagina wordt onderaan het scherm een melding getoond om de app te installeren. Veloyd raad dit sterk aan voor een optimale gebruiksvriendelijkheid van de app!

Indien de melding niet wordt getoond kan de de app ook geïnstalleerd worden via het menu van de browser:

iOS
Bij het openen van de pagina kun je via de middelste blauwe knop het menu openen op de app op het beginscherm te zetten. Veloyd raad dit sterk aan voor een optimale gebruiksvriendelijkheid van de app!

Camera en locatie toestemming (Android)
De eerste keer vraagt de app om toestemming voor het gebruik van de camera, kies dan voor Toestaan. Indien de toegang tot de camera al een keer is geweigerd moet dit handmatig worden aangepast. Hetzelfde geldt voor de locatie instelling. Toestemming voor gebruik van camera en locatie is essentieel voor het bezorgen bij adressen waar scannen van een pakket, of een GPS locatie verplicht is. Zonder toestemming kunnen deze adressen niet uitgevoerd worden. Toestemming kan gegeven worden door het app icoon een tijdje in te drukken waarna het menu Site settings zichtbaar wordt.

Instructies voor het toestaan van camera en locatie kunnen ook hier gevonden worden:

Android support

Camera en locatie toestemming (iOS)
De eerste keer vraagt de app om toestemming voor het gebruik van de camera, kies dan voor Toestaan. Indien de toegang tot de camera al een keer is geweigerd moet dit handmatig worden aangepast. Hetzelfde geldt voor de locatie instelling. Toestemming voor gebruik van camera en locatie is essentieel voor het bezorgen bij adressen waar scannen van een pakket, of een GPS locatie verplicht is. Zonder toestemming kunnen deze adressen niet uitgevoerd worden. Toestemming kan gegeven worden via het aA menu in de adresbalk.

Instructies voor het toestaan van camera en locatie kunnen ook hier gevonden worden:

iOS support

Route starten, ophalen en bezorgen
Na het inloggen is meteen de route zichtbaar. Indien er meerdere routes zijn kun je wisselen van route via het route icoon naast de Start knop. Dit opent de Route selecteren pop up met datum en tijd selectie.

In de route zijn ophaaladressen zichtbaar met een blauw label bij het adres, en bezorgadressen met een oranje label.

Een route kan via 2 manieren worden gestart.

  1. Door op de knop ‘Start route’ te drukken. Dit zet alle adressen op status onderweg. Deze knop is alleen beschikbaar wanneer je als vervoerder de optie ‘Verplicht scannen voor vertrek’ niet aan hebt gezet
  2. Door op de knop ‘Scan & start’ te drukken. Deze knop staat in het Scan menu, en wanneer het door de vervoerder verplicht is gesteld dan staat deze knop ook boven de adressen

Scan & start

De Scan & start flow geeft de mogelijkheid om alleen de ritten te starten waarvan de colli ook daadwerkelijk ingeladen en gescand zijn door de koerier. Wanneer je als koerier op Scan & start klikt opent de flow. Vanaf dit moment kun je colli scannen om ze in te nemen. Je ziet onderaan het scherm dan ook meteen welk stopnummer deze collo heeft, en bovenaan zie je hoeveel colli er nog open staan.

Wanneer alle colli zijn gescand kun je op ‘Scannen afronden’ klikken. Je gaat dan naar het overzicht van adressen, waar je kan zien welke adressen gereed zijn en welke colli nog open staan. Je kunt dit menu tijdens de ‘Scan & start’ flow ook bereiken door op Adressen te klikken in het navigatie menu, hier heb je altijd een handig overzicht hoe ver je bent en welke adressen er nog open staan. Naast de gescande pakketten zullen ook alle ophaaladressen en alle bezorgadressen waar geen barcode van bekend is in de ‘Gereed’ kolom staan. Tot slot kun je altijd op een specifieke collo klikken om aan te geven dat deze gereed is, niet gereed is of ontbreekt.

Ophalen en bezorgen

Om een collo bij het adres op te halen of te bezorgen druk je op het adres. Dit opent het ophaal/bezorg scherm. Wanneer ophalen/bezorgen niet mogelijk is kan dit aangegeven worden via de knop Ophalen niet mogelijk of Bezorgen niet mogelijk boven in de blauwe of oranje balk.

Bij een adres zijn verplichte opties aangegeven met een waarschuwing icoon. Deze moeten ingevuld worden voor het adres afgerond kan worden.

Verplichte bezorgoptie

Bezorgoptie voldaan

Voeg optioneel een opmerking toe voor de planner.

Wanneer een handtekening verplicht is bij bezorging komt er een tussenscherm om de handtekening te laten zetten voor het adres kan worden afgerond.

Collo aanpassen

Wanneer scannen niet verplicht is dan staan alle collo die bij het adres horen standaard op Ophalen of Bezorgen. Het kan voorkomen dat een collo toch niet opgehaald of bezorgd kan worden, bijvoorbeeld wanneer deze wordt geweigerd. Door op de collo te drukken komt er een keuze menu om aan te geven wat de gewenste collo status moet worden.

Scannen

Scannen vanuit hoofdmenu

In het hoofdmenu onder in de app staat de mogelijkheid om te scannen. Indien de route nog niet is gestart worden gescande pakketten aangepast naar de status Onderweg. Als de route wel al is gestart dan wordt voor de gescande collo het bezorgscherm geopend voor het bijbehorende adres.

Scannen bij ophalen/bezorgen

In het ophaal/bezorg scherm van een adres zit ook een knop om pakketten te scannen. In het scan-scherm worden dan alle bekende barcodes van de colli bij dit adres getoond. Gescande colli worden op status ophalen of status bezorgen gezet. Wanneer een collo wordt gescand die niet bekend is bij dit adres zal een waarschuwing getoond worden met de vraag of het pakket alsnog aan dit adres moet worden toegevoegd. Alle gescande barcodes worden opgeslagen bij de rit.

Wanneer scannen verplicht is dan worden de colli standaard niet op ophalen of bezorgen gezet bij het adres. De koerier moet de colli dan scannen om ze alsnog deze status te geven.