Retourportaal
Het retourportaal maakt retourneren voor ontvangers eenvoudig en klantvriendelijk. Door de branded look & feel van het portaal en het gebruiksgemak is het een kwalitatief verlengstuk van je verkoopkanaal. Naast gebruiksgemak voor ontvanger biedt het ook diverse opties voor (web)winkel of gebruiker waarmee het ook meer inzicht geeft in de aanwezige retourstromen.
Functionaliteit
Standaard
- Een eigen branded landingspagina voor retouren.
- Op basis van ordernummer of track & tracecode in combinatie met postcode ontvanger een retour aan kunnen maken.
- Retourlabel openen in browser waar deze later opnieuw toegankelijk is.
- Tonen van mogelijke inleverlocaties / parcelshops inclusief openingstijden voor overhandiging van de retourzending
- Ingeven van een url voor het retourbeleid.
- Instelling waarin aan te geven is hoe lang na ontvangst zending klant een retour aan kan maken.
Optioneel
- Automatisch kunnen verzenden van een email met het retourlabel als bijlage.
- Overzicht van wat retour komt (werkt niet voor alle webshopkoppelingen).
- Opstellen van retour redenen.
- Keuze tussen regulier pakket en brievenbuszending aanbieden.
- Een prijs koppelen aan de verschillende verzendopties.
- Koppelen van je Mollie account voor incassering van de verzendkosten.
- De mogelijkheid om klant keuzes te geven in de wijze waarop terugbetaling van geretourneerde artikelen plaatsvind (Geld terug, Artikelen ruilen, Winkel tegoed).
- Een ander retouradres ingeven dan het adres van waar je verzend.
Retourportaal instellingen.
Na activatie van de retourportaal extensie verschijnt een extra menu item binnen je instellingen genaamd Retouren.
Hier vind je diverse instellingen om het retourportaal naar wens in te richten. Een voorbeeld is in de screenshot hieronder weergegeven.
Retourportaal.
In de volgende screenshots wordt het gebruik van het retourportaal getoond. Hierbij is de standaard flow van het portaal zichtbaar. Mocht bijvoorbeeld ook Retour redenen, Terugbetaling (wijze van terugbetalen) of het betalen van de verzendkosten middels Mollie ingesteld zijn dan wordt dit ook in het retourportaal getoond.
Start je retouraanvraag
Op de landingspagina verkrijg je toegang door Ordernummer of Track & Trace in combinatie met de bijhorende postcode van de zending in te vullen. Een retour kan pas aangemaakt worden als een zending daadwerkelijk bezorgd is. Als een zending nog onderweg is kan er geen retour voor gegenereerd worden.
In de screenshot zie je het logo van Veloyd. Om je eigen bedrijfslogo en kleur te gebruiken in het retourportaal dien je binnen het menu item Bedrijfsgegevens in de instellingen een logo te uploaden en een kleur te kiezen.
Jouw gegevens
Na validatie van de pakketgegevens worden de gegevens getoond waar de zending heen gestuurd is. Hier kunnen deze gegevens aangepast worden door de ontvanger. Dit beïnvloed het afzenderadres op het retourlabel alsmede het adres waar het verzendlabel eventueel naartoe gemaild wordt.
Kies de gewenste verzendmethode
De geactiveerde verzendmethoden binnen je instellingen worden hier getoond. Naast verzendopties en kosten worden ook de meest dichtstbijzijnde pakketlocaties getoond met daarbij ook de openingsdagen en tijden van deze pakketpunten. Op de kaart kan ook eenvoudig naar pakketpunten elders gezocht worden.
Samenvatting
Na gemaakte keuzes verschijnt een overzicht van alle schermen. Dus ook van eventuele redenen van retour en hoe gewenst wordt dat terugbetaling plaats gaat vinden. Hier kan alle informatie nog aangepast worden alvorens de retour definitief te bevestigen.
Print label
Na het bevestigen van de samenvatting kan het label geprint worden. Dit doe je door op de knop “PRINT LABEL” te klikken. Indien er ook betaald moet worden zal de knop “BETAAL EN PRINT LABEL” heten waarna je eerst middels ideal zal moeten betalen alvorens een label vrijgegeven wordt. Een label wordt vervolgens geopend in de printdialoog van de browser en zal afhankelijk van de gekozen instelling ook gemaild worden.
Configureren van de email met verzendlabel
De email met label in de bijlage die verstuurd kan worden kan je zelf opstellen. Dit doe je binnen instellingen, Track & Trace en dan het tabblad “RETOURBEVESTIGING”. Vergeet ook niet om de mail te activeren door het schuifje “Verstuur bevestigings mail bij retour” om te zetten.